Partnerzy serwisu:
Biznes

Leo Express pojedzie do Pilzna? Arriva i resort transportu przeciwni

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI
sp tech

Data publikacji:
19-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-12-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy/Zdopravy.cz

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Leo Express pojedzie do Pilzna? Arriva i resort transportu przeciwni
fot. Michał Szymajda / Archiwum RK
Czeski urząd odpowiedzialny za ochronę konkurencji dał zielone światło Leo Express na uruchomienie od grudnia 2026 roku sześciu par pociągów relacji Praga – Pilzno. Sprawa nie jest jednak przesądzona. Przeciwni mają być Ministerstwo Transportu oraz Arriva, przyszły operator linii Ex i R16. 

Republika Czeska od wielu lat jest środkowoeuropejskim pionierem w dziedzinie liberalizacji kolejowych przewozów pasażerskich. Rozwój konkurencji na rynku przebiega dwutorowo. Z jednej strony na najbardziej uczęszczanych ciągach komunikacyjnych, tj. z Pragi do Ostrawy i Brna, realizowane są przewozy komercyjne. W przypadku pierwszego spośród wyżej wymienionych korytarzy dotyczy to wyraźnej większości połączeń dalekobieżnych, które uruchamia aż trzech przewoźników kolejowych, czyli państwowe České dráhy, prywatny RegioJet oraz Leo Express, w którym kontrolny pakiet udziałów posiadają hiszpańskie koleje państwowe Renfe. Największą zmianą jest jednak systematyczne uwalnianie rynku przewozów o charakterze użyteczności publicznej, czyli przewozów dotowanych przez państwo i samorządy.

Mówimy tu zarówno o połączeniach dalekobieżnych, jak również regionalnych i lokalnych, a także aglomeracyjnych. Beneficjenci każdej z tych ścieżek mogą znaleźć się na kursie kolizyjnym. W przypadku realizowania połączeń komercyjnych na trasie, na której jeżdżą także pociągi dotowane przez państwo, do konfliktu interesów może dojść nie tylko na linii przewoźnik zasiedziały versus nowi przewoźnicy. Przykładem powyższego może być reakcja Arrivy, przyszłego operatora na dalekobieżnych liniach komunikacyjnych Ex6 Praga – Pilzno – Cheb oraz R16 Praga – Pilzno – Klatovy / Železná Ruda, na plany Leo Express, który zamierza uruchomić na trasie z Pragi do Pilzna 6 par pociągów komercyjnych – i to już niedługo, bo od grudnia przyszłego roku.

Jak informuje portal Zdopravy.cz, zielone światło dla prywatnego przewoźnika na uruchomienie połączeń dał czeski urząd odpowiedzialny za ochronę konkurencji, czyli ÚOHS (czes. Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, dosłownie Urząd na rzecz ochrony konkurencji gospodarczej). ÚOHS stoi na stanowisku, że uruchomienie komercyjnych pociągów nie stanowi dużego ryzyka w zakresie przychodów dla operatorów umów PSC na rzeczonej trasie. Liczba mnoga nie jest tu przypadkowa – obecnie funkcję operatora na liniach Ex6 i R16 wciąż pełnią ČD, jednak niedawno Ministerstwo Transportu Republiki Czeskiej zawarło umowę z Arrivą na realizację przewozów przez okres 15 lat, począwszy od grudnia 2028 roku. Jak informowaliśmy was na łamach “Rynku Kolejowego” w ubiegłym roku, w tym celu spółka zakupi nowe jednostki elektryczne produkcji Škoda Group.

Decyzja ÚOHS nie jest jednak ostateczna – innym zainteresowanym przysługuje prawo do złożenia odwołania. Rzecznik prasowy urzędu Martin Švanda przekonuje jednak, że równowaga ekonomiczna przewozów realizowanych w ramach umów PSC w związku z nowymi usługami na żadnym odcinku nie będzie zagrożona. Portal Zdopravy.cz informuje jednocześnie, że negatywne stanowisko w tej sprawie przekazał czeski resort transportu. Przeciwna ma być także Arriva, jednak jej rzecznik prasowy Jan Holub przekazał, że na razie spółka musi się zapoznać z decyzją i dopiero wówczas podejmie decyzję w kwestii ewentualnych dalszych kroków. Warto jednocześnie zauważyć, że Leo Express od powstania posiada jedynie 5 pięcioczłonowych Flirtów. Pierwszym wzmocnieniem jego parku taborowego od lat będą 3 zestawy Talgo VI, których eksploatacja ma rozpocząć się w marcu.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Konkurencja na Koralmbahn już od marca

Biznes

Konkurencja na Koralmbahn już od marca

Mikołaj Kobryński 08 grudnia 2025

Włosi chcą wejść na niemiecką sieć KDP

Biznes

Włosi chcą wejść na niemiecką sieć KDP

Mikołaj Kobryński 30 listopada 2025

Leo Express z otwartym dostępem na trasie Warszawa – Gdańsk

Biznes

Leo Express z otwartym dostępem na trasie Warszawa – Gdańsk

Mikołaj Kobryński 16 października 2025

Od grudnia kupimy bilety na RegioJet w KOLEO

Biznes

Od grudnia kupimy bilety na RegioJet w KOLEO

Mikołaj Kobryński 25 września 2025

RegioJet pojechał z Krakowa do Warszawy. Tak zaczyna się era konkurencji na kolei! [zdjęcia]

Pasażer

RegioJet pojechał z Krakowa do Warszawy. Tak zaczyna się era konkurencji na kolei! [zdjęcia]

Łukasz Malinowski, współpraca – Mikołaj Kobryński 18 września 2025

Konkurencja po czesku

Pasażer

Konkurencja po czesku

Przemysław B. Jezierski 11 października 2025

Zobacz również:

Konkurencja na Koralmbahn już od marca

Biznes

Konkurencja na Koralmbahn już od marca

Mikołaj Kobryński 08 grudnia 2025

Włosi chcą wejść na niemiecką sieć KDP

Biznes

Włosi chcą wejść na niemiecką sieć KDP

Mikołaj Kobryński 30 listopada 2025

Leo Express z otwartym dostępem na trasie Warszawa – Gdańsk

Biznes

Leo Express z otwartym dostępem na trasie Warszawa – Gdańsk

Mikołaj Kobryński 16 października 2025

Od grudnia kupimy bilety na RegioJet w KOLEO

Biznes

Od grudnia kupimy bilety na RegioJet w KOLEO

Mikołaj Kobryński 25 września 2025

RegioJet pojechał z Krakowa do Warszawy. Tak zaczyna się era konkurencji na kolei! [zdjęcia]

Pasażer

RegioJet pojechał z Krakowa do Warszawy. Tak zaczyna się era konkurencji na kolei! [zdjęcia]

Łukasz Malinowski, współpraca – Mikołaj Kobryński 18 września 2025

Konkurencja po czesku

Pasażer

Konkurencja po czesku

Przemysław B. Jezierski 11 października 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij